lidmaatschap

Hoera! Uit het rijke aanbod van Leuvense amateurtheatergezelschappen, heb jij gekozen voor De Reynaertghesellen. Daar zijn we heel erg blij mee. We hopen dat je je snel thuis voelt in ons Reynaerttheater Malpertuus. Welkom!

De Reynaertghesellen is een hechte groep theaterliefhebbers, die 65 jaar bestaat in 2016. Jaarlijks brengen wij vier theaterproducties die volledig door vrijwilligers gedragen worden. We streven met z’n allen naar kwaliteit en zo maken we samen mooie producties. Als actief lid behoor jij tot de kern van onze toneelgroep. Jij draagt dus je steentje bij om de motor draaiende te houden.

Wil je onderstaande tekst liever downloaden? Dat kan hier.
Wil je lid worden van De Reynaertghesellen? Stuur dan een e-mail naar leden@reynaertghesellen.be.

 

WAT HEBBEN WIJ JOU TE BIEDEN?

Om te beginnen bieden we jou uiteraard de mogelijkheid om ten volle van je hobby te kunnen genieten. Hoewel dit het voornaamste is, hebben we voor onze actieve leden nog enkele extraatjes in petto:

MOOIE PRODUCTIES
We maken bij De Reynaertghesellen vier producties per jaar en proberen zo een mooi en gevarieerd aanbod te bieden aan onze toeschouwers. Als Renard maak je deel uit van het gezelschap, heb je de kans om mee te werken aan deze voorstellingen en om ze te komen bewonderen.

PERSOONLIJKE VRIJKAART
Elk actief lid wordt uitgenodigd voor elke productie en in het bijzonder voor de première. Je krijgt daarom één gratis kaart voor elke première. Deze kaart is persoonlijk en kan je niet weg schenken. Op de premièreavonden wordt na de voorstelling een glaasje wijn of fruitsap van het huis aangeboden. We zien het graag wanneer de Renards talrijk aanwezig zijn op de première en zo de ploeg een hart onder de riem steken. Vergeet dus niet om tijdig je persoonlijke vrijkaart te reserveren!

TWEE GRATIS KAARTEN
Naast je persoonlijke vrijkaart voor de première, heb je ook recht op twee gratis kaarten per productie. Deze hoef je niet zelf te gebruiken en kan je dus wel schenken aan een vriend(in), familielid of kennis. Nodig die theaterliefhebbers uit je social circlemaar uit! Ook voor deze kaarten moet je reserveren om zeker te zijn van je plaatsje.

ONTMOETINGSACTIVITEITEN
Omdat we het belangrijk vinden dat er een goede sfeer hangt binnen de Reynaertghesellen, organiseren we jaarlijks ook enkele gezellige activiteiten voor alle actieven. Zo trappen we het jaar traditiegetrouw in gang met onze barbecue in september. In januari heffen we samen met onze ereleden, abonnees en sponsors het glas tijdens het convent. We blikken terug op het voorbije jaar en kijken vooruit naar wat de toekomst zal brengen. We reiken de Reynaertpin uit aan actieven die reeds twee jaar lid zijn en genieten van een cultureel optreden. Tot slot sluiten we het seizoen af met een Actievenfeest. Hier wordt het voorbije seizoen even overlopen, zowel artistiek, praktisch als financieel, en wordt de programmatie van het nieuwe seizoen bekend gemaakt. Nadien krijgt iedereen de kans om per productie voor een eerste keer samen te zitten en kennis te maken met de regisseur, het stuk en de hele ploeg. De avond wordt afgesloten met een drankje in onze foyer.

Daarnaast organiseren we één keer per jaar de Reynaertquiz. Hier kunnen ook niet-leden aan deelnemen, want hoe meer zielen, hoe meer centjes. En uiteraard ook hoe meer vreugd! Nodig dus zeker al je vrienden, kennissen en familie uit en strijd tegen elkaar in ploegjes van maximum vier personen.

ONDERSTEUNING
De Reynaertghesellen streeft ernaar om kwaliteitsvolle voorstellingen te kunnen neerzetten. We vinden het dan ook belangrijk dat onze leden kunnen groeien en zich kunnen ontplooien. We hechten daarom belang aan feedback geven en krijgen. Om dit op een constructieve manier te laten verlopen, organiseren we na elke productie een e-moment. Alle medewerkers van de productie worden uitgenodigd, krijgen feedback van het Bestuur, de Toneelkern en de regisseur en krijgen de kans om de hele productie ook zelf te evalueren. Dingen die (heel) goed of wat minder verliepen, kunnen hier besproken worden zodat we hier samen in de toekomst op kunnen blijven inzetten of aan kunnen werken.

We willen onze leden aansporen om via cursussen en workshops wat extra ervaring op te doen en op een leuke manier bij te leren. Je kan daarom een tussenkomst van maximum 50 euro per jaar krijgen als je een theatercursus volgt. Organisaties als OPENDOEK en Wisper bieden een ruim aanbod aan theatercursussen, van beginners tot gevorderden. We moedigen je graag aan om hier gebruik van te maken. Het aanbod kan je bekijken op www.theatercursussen.be en www.wisper.be. Je kan eventueel zelfs afspreken met mede-Renards! Heb je je ingeschreven voor een cursus? Heb je ideeën voor een interessante cursus, maar wordt die niet gegeven bij Wisper of OPENDOEK? Laat het weten aan workshop@reynaertghesellen.be.

VROLIJKE VOORDELEN
Wist je dat je als actief lid van ons gezelschap, je een gratis lidmaatschap krijgt bij de overkoepelende nationale organisatie OPENDOEK vzw? Je krijgt zeswekelijks het magazine OP&doek in je bus en je krijgt korting bij heel wat culturele organisaties bij het tonen van je OPENDOEKlidkaart.

Wist je dat je tijdens repetities en actievenvergaderingen zoals het e-moment mag drinken aan ledenprijzen? Je krijgt korting op alle dranken en knabbeltjes die we verkopen in onze foyer. Na iedere actievenactiviteit reken je af voordat je naar huis vertrekt. Tijdens het repetitieproces duid je aan op een lijst welke drank je verbruikt. De afrekening gebeurt ten laatste op de première. Voor en tijdens opvoeringen krijg je gratis alcoholvrije drank. Na de voorstelling betaal je het normale tarief. Tijdens bardiensten mag je gratis een drankje nuttigen.

Wist je dat je maandelijks de elektronische nieuwsbrief krijgt toegestuurd? Alle fijne weetjes uit Reynaertland zomaar voor niets in je mailbox!

Wist je dat je als Renard toegang hebt tot het ledenportaal op onze website? Surf naar www.reynaertghesellen.be, meld je aan en ontdek een schat aan interessante informatie! Zo kan je de bardienstlijsten raadplegen, ons inventaris van kostuums en rekwisieten bekijken, een kijkje nemen in de agenda of contactgegevens van actieve leden opzoeken. Je kan trouwens ook je ei kwijt op het forum. Heb je nog geen inloggegevens? Stuur dan even een e-mail naar webmaster@reynaertghesellen.be.

Wist je dat de Renards een besloten Facebookgroep hebben? Wil je op een informele manier alle actieven iets laten weten? Heb je zin om naar een toneelstuk te gaan kijken, maar zoek je nog een maatje? Post het zeker in de groep! Af en toe kan je hier ook leuke weetjes ontdekken. Nog geen lid van deze groep? Vraag even aan ons communicatieteam om je toe te voegen.

Wist je dat de Renards vooral een grote groep vrienden zijn? Wij vinden het fantastisch dat die groep elk jaar nog uitbreidt en verwelkomen je dan ook met open armen. Heb je een vraag? Wil je graag iets kwijt? Spreek ons gerust aan. We bijten echt niet! En wees vooral jezelf, dat hebben we het liefst. We zijn blij dat jij in ons team zit!

 

WAT VERWACHTEN WE VAN JOU?

Ben je 16+ en heb je zin om op en/of naast de scène, voor en/of achter de schermen van een theatergezelschap te werken? Fantastisch! Ben je ook nog enthousiast om je handen uit de mouwen te steken en enkele andere taken op jou te nemen? Dan ben je bij ons aan het juiste adres! Als je actief lid wil worden van de Reynaertghesellen, betaal je 45 euro per seizoen voor je lidmaatschap. Hier is je verzekering bij inbegrepen. Hoe groot jouw aandeel is in het draaiende houden van de toneelgroep, bepaal je voor een stuk zelf naargelang je interesses en beschikbare tijd, al wordt er van onze Renards uiteraard een minimum aan engagement verwacht.

PRODUCTIEPLOEG
Actief lid zijn, betekent dat je aan minstens één productie per seizoen meewerkt als acteur, licht- en/of geluidstechnicus, decorbouwer, vormgever, productieleider of -assistent, regisseur of regieassistent. Als acteur speel je maximum één keer per seizoen. Andere taken kan je opnemen zoveel als je enthousiasme kan verdragen. Je kan bijvoorbeeld acteren in de ene productie en je in een andere productie inzetten als productieassistent.

Als acteur reken je op een repetitieproces van ongeveer drie maanden. Er worden normaliter een 30-tal repetities voorzien per producties. Die gaan door op weekavonden en duren ongeveer drie uur. Af en toe kunnen er ook repetities gepland worden in het weekend. Deze duren meestal een hele dag. Het repetitieschema wordt in samenspraak met regisseur, cast en crew opgesteld. Speeldata worden vastgelegd door het Bestuur op het symposium en worden samen met de programmatie bekend gemaakt op het einde van het seizoen. Schrijf deze data dus in je agenda zodat je ze zeker vrij houdt. Technici en andere medewerkers van de productie komen meestal later de ploeg vervoegen. De regisseur en productieleider bepalen vanaf wanneer zij aanwezig moeten zijn. Mocht je om één of andere reden forfait moeten geven dan is het van belang dat je zo snel mogelijk de productieleider daarvan op de hoogte brengt zodat die nog voldoende tijd krijgt om een vervanger te zoeken. Via een enquêteformulier kan je aangeven waarvoor en in welke productie je je wilt engageren. Aangezien er heel wat actieven willen spelen en we kwalitatieve voorstellingen willen brengen, is het niet mogelijk om iedereen elk jaar een rol te geven. We vinden het wel belangrijk om iedereen elk jaar te betrekken in een productie. Samen maken we mooie producties en elke taak is dan ook van groot belang om resultaten te bekomen waar we als gezelschap trots op mogen zijn. Om het groepsgevoel te bevorderen, verwachten we dat je als Renard naar de andere producties komt kijken en zo de andere leden steunt. Gebruik je vrijkaarten en breng je vrienden en kennissen mee.

HELPENDE HANDEN
Naast je engagement in een productie, verwachten we ook dat je je inzet achter de schermen. Aangezien we onze eigen theaterzaal met foyer hebben, moeten we ook naast de scène allemaal ons steentje bijdragen. Zo is het de bedoeling dat de hele ploeg die heeft meegewerkt aan een productie, het decor afbreekt, de kleedkamers opruimt en poetst en de scène dweilt na de laatste voorstelling. Daarnaast doet elk actief lid bardienst samen met twee of drie andere actieven op één (of uitzonderlijk twee) voorstelling(en) per productie en/of tijdens een verhuur van onze zaal. Gaan kijken naar de voorstelling tijdens je bardienst, kan enkel wanneer de barverantwoordelijke je hiervoor toestemming geeft. Er moet namelijk permanentie zijn in de foyer en alles moet terug netjes zijn tegen de pauze of het einde van de voorstelling. Frie stelt de bardienstlijsten op per productie. Je krijgt het schema doorgestuurd samen met de nieuwsbrief en kan deze altijd raadplegen op het ledenportaal op de website. Kan je niet op de dag waarop jij bardienst hebt? Dan ruil je met iemand anders. Je zoekt zelf een vervanger door gericht een mail te sturen naar de leden waarmee je zou kunnen wisselen. Je brengt ook je barverantwoordelijke op de hoogte van de wissel. De lijst met contactgegevens van alle Renards vind je op het ledenportaal, maar ook Facebook is een makkelijk hulpmiddel in je zoektocht naar een vervanger. Tot slot is het ook erg fijn als je af en toe een handje wil toesteken bij de opruim- en opkuismomenten die we jaarlijks organiseren in Malpertuus. Deze momenten worden via de nieuwsbrief meegedeeld en vinden doorgaans plaats in een (verlengd) weekend en/of in vakanties. Vele handen maken het werk licht dus we rekenen erop dat onze leden willen meehelpen om het Reynaertverhaal gaande te houden.

 

REDERIJKERSVERLEDEN & HUIDIG BESTUUR

REDERIJKERSKAMER

De toneelgroep De Reynaertghesellen zag op 8 januari 1951 het levenslicht. Sinds 15 januari 1961 werd de toneelgroep een rederijkerskamer die geconfirmeerd werd tot Aloude Vrye Camere vander Rhetorycken Die Pietercelpooten. De rederijkers hielden vlak na nieuwjaar een convent (samenkomst); ze vierden eucharistie, hielden een moment van bezinning en stapten het nieuwe jaar in met een receptie. De nieuwe leden legden tijdens het convent de belofte af om zich in te zetten voor de groep. We zetten deze fantastische traditie nog steeds verder in een moderner jasje. Het convent is een avond die niet te missen is!

RAAD VAN BESTUUR & LEDEN VAN DE EED
Vanuit ons rederijkersverleden stammen de termen Raad en Eed. De Raad en de Eed vormen samen het Bestuur, waarin leden van de Eed optreden als adviseurs van de Raad. Alleen de leden van de Raad zijn binnen het Bestuur stemgerechtigd. Elk jaar in mei houdt het Bestuur haar symposium. De hele dag vergaderen de bestuursleden; ze trekken er de krijtlijnen voor de toekomst en regelen het volgende seizoen. Op het Actievenfeest in juni worden alle beslissingen meegedeeld aan de actieven.

De Raad van Bestuur bestaat uit:
Edelhard Moens: voorzitter, coördinator verhuur Malpertuus
Katrien Devillé: vicevoorzitter, coördinator Toneelkern
Roeland De Swert: secretaris
Luc Buelens: penningmeester
Erwin Demuynck: coördinator communicatie
Frie Huybreghs: coördinatie nevenactiviteiten en foyer
Pieter-Jan Martens: coördinator decor
Joren Monnens: coördinator techniek en webmaster
Chloé Heerman: coördinator make-up & kledij en workshops
Frans Konings: adviseur

De leden van de Eed van Die Pietercelpooten: Hein Nackaerts (prins der camere †), Roger Robert (†), Jos Coeckelberghs, Frans Konings, Wim Nijs en Magda Symons.

TONEELKERN
De Toneelkern leest het ganse jaar door toneelstukken, gaat kijken naar theatervoorstellingen en praat en onderhandelt met regisseurs. Ieder jaar in januari polst zij naar de beschikbaarheid van de actieven via een enquêteformulier. Op basis van deze elementen probeert de Toneelkern een evenwichtige, originele en afwisselende programmatie voor te stellen aan het Bestuur. Op het symposium wordt door het Bestuur definitief beslist hoe de programmatie en de rolverdeling er zal uitzien. De Toneelkern bestaat uit Katrien Devillé, Chloé Heerman, Pieter-Jan Martens, Johan Vandeweerdt en Kwinten Van Heden.

WERKGROEPEN
Om verschillende redenen is het terug in leven roepen van de werkgroepen een belangrijk idee. Enerzijds participeren de actieve leden meer in de werking van de groep, anderzijds wordt de werkdruk van de bestuursleden verlicht. Het bevordert de groepssfeer en zorgt voor een professionalisering van de verschillende onderdelen van onze vereniging. Iedere werkgroep heeft een coördinator, die de werkgroep leidt en deel uitmaakt van de Raad van Bestuur. Hij/zij is ook het klankbord van de werkgroep op de Raad van Bestuur. De verschillende werkgroepen zijn de werkgroep Communicatie met als coördinator Erwin, werkgroep Techniek met Joren als coördinator, werkgroep Nevenactiviteiten & Foyer waarvan Frie coördinator is en werkgroep Vormgeving met Pieter-Jan als coördinator voor decor en Chloé voor rekwisieten en make-up. Meer info over de werkgroepen kan je vinden op het ledenportaal van de website. Zin om je in te zetten in een (of meerdere) werkgroep(en)? Neem dan gerust contact op met de coördinator van die bewuste werkgroep(en) of spreek hem/haar aan in Malpertuus. We kunnen altijd een extra paar handen gebruiken!

 

Welkom bij de Reynaertghesellen! We hopen dat je je hier kan uitleven en dat je je thuis voelt in ons vossenhol.

 

Boudelike ende Ghetrouwe!
de Renards